Brumanje donosi ribu više

Prihranjivanje, primamljivanje, brumanje, torenje, bilo kako da to zovemo daje ribu više i tu nema zbora, no kako i čime druga je stvar. Iako vjerujem da nema dva ribiča koji će se složiti kakva treba biti prihrana, tako sam isto tako gotovo sto posto siguran da će koristiti iste komponenta za izrade

Napisao Mladen Marković, fotografije arhiva RNJ

1Nažalost, svjedoci smo da jadransko more nije isto kao što je bilo prije desetak godina, a pogotovo kada se vratimo unatrag dvadeset i više, što pamtimo mi stariji ribiči, kada smo prijatelje zvali na ručak pa tek onda išli ulovit ribe. Prošla su to vremena i na njih možemo gledati samo sa sjetom, jer danas je to Mission Imposible. Tih dalekih godina znao sam uzeti ostatke riblje spize, koje sam pomiješao sa starim kruhom koji je moja supruga sušila za potrebe pohanja mesa, a kao uvoznik raznih mirisa za izradu prihrane za ribe, znao sam dodati miris srdele, a znao sam dodati i smljevene srdele, krupne morske soli i to je bilo to. Tada sam lovio s obale i bacivši svoj „čarobni“ brum uz samu obalu, ulje smrvljene srdele, odnosno ulje koje sam dodavao toj smjesi širilo se površinom naočigled, nošen kurentom i valovima, a rezultat je uvijek bio odličan ulov. Isto tako jednom davno sam na Premudi, zajedno s dragim prijateljem Stjepom Martinovićem , koji je tada bio glavni i odgovorni urednik Matice Hrvatske, bio gost kod jednog našeg umirovljenog kolege novinara, a koji je imao nekoliko bačava, da dobro ste pročitali – nekoliko bačava, otpada iz tvornice SMS, koji je ostao od prerade srdela. Zapravo se radilo o mješavini vode, ulja od srdele i naravno ogromne količine krljušti. Iako sam pomalo sumnjao u tu tekuću smjesu, pokazalo se da samo jedna kanta toga znala proširiti po milju udaljenosti od obale, nošena kurentom, a rezultat je bio veličanstven. Naime, ubrzo smo lovili orade kao da se radi o lovu arbuna kada je svaki zabačaj bila orada, vjerojatno došla privučena mirisom te „svete vodice“ iz cijelog Maditerana, kako sam nazvao taj brum. Zapravo tada su rijetki koristili prihranu i to je više bila „specijalnost“ slatkovodnih ribiča koji su prihranu koristili pod normalno, ali danas je to i te kako potrebno jer ribe uslijed raznih razloga ima daleko manje i moramo se dodatno potruditi da je najprije pronađemo, a zatim i da je zadržimo na tome mjestu.

Kupovni ili sam svoj majstor brum

Ribolov je od vremena kada smo uzeli tunju u ruke i prošetalo obbalom daleka prošlost! Danas imamo sofisticirane role, sofisticirane štapove, sofisticirane najlone, udice i ostalu opremu, a danas imamo i

Košara s cijelim srdelama nakon par sati ribolova, iako je bila puna

svu silu gorove prihrane, koja istini za volju ponekad sjajno odradi primamljivanje riba, no svim gotovim prihranama loša strana je visoka cijena, zato mnogi kolege ribiči pribjegavaju – sam svoj majstor – brumu. Dok ovo pišem, prije spomenuti kolega novinar Stjepo Martinović radi brum za naš sljedeći ribolov, a sastoji se od mljevene srdele … ma neee, to je ipak tajna! Doduše sasvim sam siguran da u jednoj od brojnih konoba još pokoji kolega ribič jednako melje srdelu, dodaje krušne mrvice, te miris raka ili srdele ili pitaj bog te čega, što je „tajna koja se nosi u grob“. Moram priznati da zbog nedostatka vremena u zadnje vrijeme jednostavno uzmem brum našeg prijatelja Pere iz tvrtke Eunice, koji je standardno dobar i koji uvijek radi, bez obzira na vremenske uvjete i problem je riješen, bar što se mene tiče. Uostalom nema stalnih zanovijetanja supruge koja jednostavno ne razumije da ta „smrdljiva tvar“, kako ona to naziva ima svoje mjesto u našem dvorištu, a Bog mi je svjedok da sam upotrijebio frišku srdelu, krupnu morsku sol i da sam „posudio“ malo njezinih krušnih mrvica, a moram priznati, iako će svi reći da bez toga ne može, riblje brašno ne volim previše u svojemu brumu i gotovo.

Skica hranjenja košarom s broda

Doduše ima tu još ponešto komponenti, ali ne bi sada o tome. Skrušeno moram priznati da se pojavom Eunice bruma, moj status se sasvim promijenio kod supruge, pa recimo taj brum držim u kučici za alat u dvorištu, jer ne izaziva nikakvu sumnju, kao ona moja „smrdljiva tvar“. Svejedno radi li se o kupovnoj prihrani ili brumu, kojega je potrebno samo malo navlažiti ili – sam svoj majstor brum koji je spremen takav kakvog smo pripremili možemo koristiti na razne načine. Možemo formirati tvrde ili mekše kugle ili ga razrijediti da se rasprši po površini, no moram priznati da kada se radi o brumu koristim razne trikove. Primjerice, dva pomagala smatram vrlo važnim kada je u pitanju ribolov. Prije svega tu mislim na fenomenalni Sardamatic kada se radi o površinskom brumanju i košaru za brumanje na dubini. Uvriježeno je mišljenje da je Sardamatic namijenjen Big Game ribolovu, što je u principu i točno, no Sardamatic je sjajno pomagalo i kod normalnog ribolova. Mislim da ga je prvi na taj način počeo koristiti moj pokojni prijatelj Ćićo na Malom Lošinju kada se prije mnogo godina preselio iz Zagreba. Bio sam malo skeptičan, no nekoliko puta sam se uvjerio da Sardamatic sjajno radi i kod ovakvog ribolova pa pamtim s jednog ribolova svojih pedesetak ušata, za isto vrijeme kada su Ćićo i Marijan, naš prijatelj iz Ljubljane ulovili tridesetak debelih plavica sve na jednom mjestu iz usidrenog čamca, za vrlo kratko vrijeme. Kako sam bio radoznao, zamolio sam Ćiću da za kratko ugasi Sardamatic, i ne bi vjerovali, ugrizi riba su u trenu nestali s nestankom paste koju je Sardamatic radio iz srdele. Sada Sardamatic koristimo i onda kada panulamo pučinske predatore jer se trag srdele pretvorene u pastu „čuje“ i na Otrantu. Šalu na stranu, kupnjom Sardamatica pospješujete svoj ribolov za sto posto. Drugo pomagalo koje stalno koristimo je, uvjetno rečeno, okrugla košara u koju možete staviti cijelu ili narezanu srdelu, a najbolje radi kada u nju stavite pripremljeni brum i spustite je gdje želite. Naime, možete je konopom spustiti na par ili desetke metara, zavisno gdje lovite. Dovoljno je svako malo pomoću konopa povučete gore dole i noževi na pokretnom dijelu rade svoje, a kurenat kroz rupice na košari tjera brum da padne van. Košara je talijanski izum, a nama se najviše sviđa ona koju proizvodi tvrtka Gibi Inox , iako trenutno koristimo onu koju je napravila jedna zagrebačka tvrtka koja oprema brodove inoxom.

Tajna bruma

Zadaća bruma je da ribu natjera na prehrandbeni proces i da ju u krajnjem slučaju mirisom, odnosno mirisnim tragom dovuče do vaše udice na kojoj je ješka. Brum ne smije nahraniti ribu, nego je samo motivirati na hranjenje, zato je i onaj prije spomenuti s Premude savršeno radio. Zbog različitih prehrandbenih navika ribe ne možemo generalno reći – imam brum za apsolutno svu ribu, no ipak sastav bruma određuje koju ćemo ribu loviti, odnosno na kakav će brum riba bolje reagirati.

Sastav bruma

Generalno možemo reći da je osnovni sastojak svakog bruma srdela, a zavisno koristimo li ga za površinu ili ga koristimo kod bulentina, srdelu režemo na komadiće ili je meljemo da postane pasta, koju možemo miješati s raznim drugim sastojcima, kao što su krušne mrvice, raskvašeni stari kruh, salamura od srdela, smrvljene kozice ili rakovi, smrvljeni ježinci, a neizostavna je i gruba morska sol. Zapravo ne robujte dogmama, nego koristiti sve što vam je pri ruci, od viška koji izbacuje ribarski brod do rakova koje usput ulovite, samo prije toga sve protisnite kroz mašinu za meso, a koja se više gotovo i ne koristi u kućanstvu. Uz ove prirodne sastojke, u brum se može primješavati i razne gotove hrane koje se mogu kupiti u prodavaonicama ribičkog pribora, a koje su ciljano napravljene za pojedine ribe, no kao što rekosmo prilično su skupe. Od naših domaćih mixova za prihranu pulska tvrtka Eunice radi odlične mixeve za prihranu, koji su uz kvalitetu i pristupačni cijenom.

Kada koji brum koristiti

Lovite li s obale trebate površinski brum koji će mamiti ribu iz šireg područja, a mora biti takav da se odmah nakon bacanja u more raspadne u što većem oblaku da ribu privuče, a opet da je ne nahrani. Ukoliko ste na brodici spasonosna je košara za torenje, ili jednostavno uzmete neku gušću mrežu i objesite na stranicu broda, tako da je na pola u moru, a na pola vani. Mnogi ribiči često koriste najlonsku čarapu, koju spuštaju u dubinu na željeno mjesto, no vraški je teško objasniti supruzi kako to da joj često s tiramola nestaju najlonke. Kako se barka ljulja na valovima brum pomalo izlazi i lagano se širi putem kurenta. No, trebate li prihranu na dubini dobro je opet koristiti košaru u koju stane par kilograma prihrane, pa na određenoj dubini dodatno malo pojačate hranjenje trzajući konopom na kojem je košara obješena. No, druga je mogućnost da napravite čvršće kugle u koje se stavlja kamen i koje tonu na dno i tek se tada tamo raspadnu. Da bi provjerili vrijeme raspada napravite probu i stavite takvu kuglu hrane u plićak i mjerite vrijeme koliko joj treba za raspad, no definitivno kupovne hranilice su zakon, a jedna od takvih je i Stonfo hranilica koja se spušta do dna gdje se otvara jednim jačim potezom konopca na koji je obješena. Kod big Game ribolova brum je jasan, radi se o srdeli malo rezanoj, malo drobljenoj Sardamaticom jer je kod tunolova najvažniji mirisni trag, koji tuna nepogrešivo „nanjuši“, što joj često dođe glave.