Arba 500 Electro

Arba 500 Electro

Tvrtka Arba nautika i Sviben Marine udružili su snage i iznjedrili prvo hrvatsko plovilo s pogonom na električnu i sunčevu energiju, ili rekli bismo – prvo eko plovilo. Isprobali smo Arbu 500 Electro s Torqeedo električnim motorom i moramo priznati da nam se cijela kombinacija dobro poznate brodice i sjajnog elektro motora jako svidjela

 Napisao i snimio Mlade Marković

Na zadnjem zagrebačkom sajmu nautike jedna od novosti  bila je  i brodica Arba 500 Electro oko koje se okupljalo vrlo mnogo ljudi. U eri kada je gorivo i te kako skupo, da ne kažemo bezobrazno skupo, električna ili sunčeva energija su jedno od rješenja. Na sajmu smo dogovorili i test ove brodice koji smo napravili u Šilu na otoku Krku.

5b

Arba u kratkom vremenu ubrzava do gotovo 6 milja

Arba 500

14

Početni kovitlac propelera

Arba 500 je dobro poznata brodica, koja se može vidjeti širom jadranske obale, a plovi i po crnogorskom dijelu Jadrana. Što reći o Arbi 500? O tom plovilu  pisali smo nekoliko puta, donedavno smo i mi kao redakcija imali jednu u rezervi, dok je jedna  na Rabu s vanbrodskim motorom u stalnom pogonu. Da ukratko ponovimo! Arba 500 je sjajno plovilo za priobalni ribolov, a s njome je napravljena đita do Paklinskih otoka. Naime, s vanbrodskim motorom od 40 konja ova brodica postiže brzinu od 22- 23 milje, što je sjajan rezultat. Istine radi, do 16 milja plovi ravno i bez gubljenja pravca, dok preko te brzine treba malo jače korigirati timun, što je normalno jer se radi o poludeplasmancu. Arba 500 plovi uvijek cijelom dužinom trupa, za razliku od nekih sličnih plovila, kojima prova „reže“ zrak. Naime, trup siječe val, a žlijeb sa svake strane trupa u visini razine mora podvlači taj isti val ispod trupa i Arba plovi gotovo poravnata s površinom mora. Bili smo s njom i na većim valovima i tada se Arba ponaša kao galeb na moru i nikakve probleme nismo imali, osim malo namočenog odijela, ali to smo riješili s vjetrobranom nad kabinom. Uostalom za taj vjetrobran smo direktni „krivci“ mi iz Ribolova na Jadranu jer smo inzistirali na tome dodatku, što je kasnije prihvaćeno kao standard. Kako bilo da bilo, Arba 500 je čvrsto i stabilno plovilo, pa i pravi hrvatski muževi od stotinjak i više kila mogu bez imalo problema stajati i hodati po krovu kabine. Mi iz Ribolova na Jadranu smo „krivi“ i za vanbrodski motor od 40 konja jer smo zaključili da će s tim motorom Arba biti pravi mali jurišni brod. I nismo pogriješili.

S Hart Topom Arbi nije narušen izgled – dapače

S Hart Topom Arbi nije narušen izgled – dapače

Arba 500 Electro

Kolektor je smješten na Hard Topu

Kolektor je smješten na Hard Topu

Arba 500 Electro nije jurilica kao s vanbrodskim motorom, no Arba 500 Electro je sasvim drugačije plovilo. Kao što rekosmo, gorivo je bezobrazno skupo, a električna i posebno sunčeva energija su gotovo besplatne. Kako to, zapitat će mnogi. Naime Arba 500 Elactro ima ugrađen motor Torqeedo Cruise 2.0, kojega pogoni punjiva baterija koja se može puniti strujom na klasičan način preko kabela, a može se puniti i preko solarne ćelije i to je ono što je posebno interesantno. Naime, zamislite da u tišini plovite do omiljene ribolovne pošte na električnu struju iz napunjene baterije i nakon što ste došli na određeno mjesto isto tako u tišini i miru lovite ribu. Nakon par sati vraćate se s ribolova s punom baterijom koju je, dok ste lovili ribe, napunila solarna ćelija. Pepetuum mobile na ribički način! Zvuči kao utopija? No, Arba 500 Electro je zaista rješenje za mnoge koji love u priobalnom pojasu obale ili otoka jer im trošak goriva postaje minimalan, što u današnje vrijeme nije zanemarivo.

Probna plovidba

O plovnim sposobnostima Arbe 500 nije potrebno trošiti previše riječi jer se sasvim sigurno radi o jednoj od ponajboljih, ako ne i najboljoj pasari, kako u Hrvatskoj, tako i šire. Nas je zanimalo kako to funkcionira s elektro motorom Torqeedo Cruise 2.0, toj kombinaciji dvaju sjajnih proizvoda udruženih u prvo eko plovilo. Izmjerili smo brzinu kojom Arba plovi pod punim gasom i rezultat je više nego zadovoljavajući. Naime, od stanja mirovanja do pune brzine od gotovo 6 milja Arba prevali u vrlo kratkom roku, a na putnoj brzini od 4,5 milje može ploviti s jednim punjenjem baterije gotovo 5 sati, što je dovoljno do svake ribičke pozicije. Sa solarnim ćelijama koje uskoro dolaze i Torqeedo sistemom koji će biti dostupan u vrlo kratkom roku, baterija će se moći puniti i kod vožnje i kod ribolova, tako da se nakon ribolova bez problema vraćate kući. Na testu se moglo čuti mišljenje naših kolega novinara, da se ovoj kombinaciji treba dodati mali Hondin agregat  i da tada Arba 500 Electro postaje neovisan o suncu, što iskreno daje neku potrošnju, no tko pozna Hondine agregate, zna da se radi o zaista štedljivim uređajima, a meni na um pada taj isti Hondin agregat koji ima pogon na plin, odnosno spaja se na plinsku bocu. U svakom slučaju, Arba 500 Electro unosi novo doba u priobalni ribolov.

Torqeedo Cruise 2.0

Torqeedo Cruise 2.0

Kako bi bili u korak s trendovima, izradili smo eko plovilo od 5m na isključivo elektro pogon. Radi se plovilu ARBA 500 Electro koja je pogonjena njemačkim vanbrodskim motorom Torqeedo. Projekt je nastao u suradnji s tvrtkom Sviben Marine koja je generalni uvoznik spomenutih motora za Hrvatsku. Nakon nekoliko mjeseci rada dovršili smo plovilo koje smo jučer testirali na Krku i dobili izvanredne rezultate. S motorom Torqeedo Cruise 2.0 i jednom originalnom baterijom plovilo postiže maksimalnu brzinu od 6 čvorova, dok na putnoj brzini od cca 4,5 čvora može ploviti gotovo 5 sati. Plovilo će se po pricipu „ključ u ruke“ proizvoditi/prodavati u dvije izvedbe. Prva će ploviti na baterije te će biti punjiva putem vanjskog priključka električne energije http://arbanautika.hr/arba-500-electro/11-arba-elektro.html , dok će druga izvedba biti kombinirana sa solarnim panelima te će time postati samopunjivo plovilo http://arbanautika.hr/arba-500-electro/35-arba-elektro.html. Projektom smo htjeli serijskom korisniku omogućiti plovilo koje troši vrlo malo ili ništa. Namijenjena je za vikendaše kojima je potrebno plovilo za kupanje, ribolovcima(pogotovo panulašima jer je na 2 čvora autonomija baterije preko 30 sati) te iznajmljivačima – rekao nam je Goran Popara iz Arba Nautice.

Torqeedo Cruise 2.0 je visoko učinkovit motor snage 5-6 KS. Motor ima vezu s daljinskim upravljačem, daljinsko upravljanje brzine, ugrađeno putno računalo s GPS-om za izračun preostale udaljenosti, 25 mm ² kabela (u setu 3 m), uključeni osigurač i glavni prekidač.

Tehničke karakteristike za Cruise 2.0
Postoji model i s dugom osovinom Cruise 2.0 RL
Za gumenjake i male čamce može se birati između Cruise R i L modela. Za čamce i jedrilice do 3 tone pogodan je Cruise 2.0 R, Cruise 4.0 R je pogodan za čamce do 4 tone.
• Bolja iskoristivost po Watu
• Minimalna težina, maksimalna snaga
• Potpuno vodootporan (IP 67)
• Twin Cruise kombinira jaču brzinu i veću udaljenost te veću stabilnost za velika plovila
• Integrirano sučelje s informacijom o statusu baterije, prikaz brzine na GPS-u te izračun preostale udaljenosti
• Ukupna težina 16 kg
• Dužina osovine 62,5 cm
• Daljinsko upravljanje
• Priključak na standardni daljinski upravljač s mogućnošću zaključavanja

Baterija za Cruise 2.0. , jedna baterija na taj motor i to Baterija Power 26-104.

Baterija je LiNMC (litij manganska ili litij ionska baterija)
Kapacitet 2,685 Wh
Nominalna voltaža 25,9V
Nominalno punjenje 104Ah
Težina 24,3 kg
Maksimalna snaga pražnjenja je 180A
Vijek trajanja 800 ciklova pri 100% pražnjenju
Vrijeme trajanja punjenja
- punjač snage 350 W treba oko 10 sati
- punjač snage 1200 W treba oko 1,5 sati (to je novi punjač koji će daleko brže puniti bateriju)

Obično se kasnije takva baterija kad se jednom napuni, dopunjava.

Bateriju je moguće puniti preko solarnih panela, agregatom 1kW i/ili direktno na struju 220V. Baterije su sada jeftnije nego ranije iako još i dalje drže cijenu. Moguće je umjesto njih staviti i AGM-ove baterije, ali za taj Cruise 2.0 potrebno je staviti najmanje dvije AGM, a ako je baterija originalna, samo jedna. Garancija je 2 godine na motor i bateriju.

OSNOVNA OPREMA

• zaštitna guma
• dvije platforme na krmi
• stepenice za izlaz iz mora
• vrata kabine (s prozračivačima)
• dva okrugla inoks prozora na otvaranje
• inoks ograda
• inoks rukohvati
• signalna svjetla
• špirun, kolotur i bitva
• jarbolić
• sidrena pregrada s poklopcem
• četiri fiksna tamna prozora na kabini
• priprema za radio
• četiri bitve
• nosači za vesla
• volan i mehanizam
• motor TORQEEDO CRUISE 2.0 RL
• stolica i okretni nosač
• baterija POWER 26-104
• plafonjera u kabini
• punjač za bateriju 350W
• tapecirani jastuci (četiri komada)
• prekidač za bateriju
• priključak za 220V za punjenje na vezu
• daljinska komanda
• punjač akumulatora 12V
• komplet ugradnje motora i opreme

OSNOVNA OPREMA:
• zaštitna guma
• dvije platforme na krmi
• stepenice za izlaz iz mora
• vrata kabine (s prozračivačima)
• dva okrugla inoks prozora na otvaranje
• inoks ograda
• inoks rukohvati
• signalna svjetla
• špirun, kolotur i bitva
• jarbolić
• sidrena pregrada s poklopcem
• četiri fiksna tamna prozora na kabini
• priprema za radio
• četiri bitve
• nosači za vesla
• volan i mehanizam
• motor TORQEEDO CRUISE 2.0 RL
• stolica i okretni nosač
• baterija POWER 26-104
• plafonjera u kabini
• punjač za bateriju 350W
• tapecirani jastuci (četiri komada)
• prekidač za bateriju
• priključak za 220V za punjenje na vezu
• daljinska komanda
• punjač akumulatora 12V
• komplet ugradnje motora i opreme

DODATNA OPREMA:
• hard top
• solarni paneli i KIT za punjenje baterija putem solarnih panela
• vjetrobransko staklo za hard top

INFORMACIJE

Arba 500 Electro